Jak správně zjistit množství tuku v těle

Lidé stále více věří moderním přístrojům na měření složení těla. Typickým příkladem jsou například Tanita a Inbody, které nahradily dřívější metody měření tělesného tuku. Přitom existuje jednoduchý, levný a hlavně mnohem více přesný způsob měření tělesného složení těla – a tím je KALIPER.

Kaliper (kaliperační kleště) je jednou z nejstarších a zároveň nejpřesnějších metod měření tělesného tuku. Pomocí speciálních kaliperačních kleští naměříme hloubku tukové vrstvy mezi dvěmi stěnami kůže na několika bodech na těle (podpaží, hrudník, triceps, břicho, boky, stehno, pod lopatkami).  Naměřené hodnoty kožní řasy pak porovnáme podle dostupných tabulek nebo jednoduše hodnoty zadáme do kalkulátoru (například http://www.free-online-calculator-use.com/skin-fold-test.html), podle kterých zjistíme své % tělesného tuku. Čím více hodnot na těle naměříte, tím přesnější výsledek budete mít. Kaliperačním měřením různých částech těla získáte také přehled o rozložení podkožního tuku v těle.

Kaliper je cenově dostupný i pro běžného člověka, stojí přibližně 250 Kč. Nevýhodou kaliperačního měření je jeho menší pohodlnost ve srovnání s měření na přístrojích typu InBody. Na druhou stranu je velkou výhodou přesnost kaliperu. Na rozdíl od bioimpedance naměřené hodnoty totiž nelze nějak ,,ošidit“.

Současně s měřením kaliperem je vhodné měřit i pas. Kaliper měří totiž podkožní tuk a nelze jím kvalitně zjistit tzv. viscerální (útrobní) tuk. Viscerální tuk je nebezpečný tuk v oblasti břicha, který je zodpovědný za mnoho onemocnění (především srdečních). Tento tuk není na pohled viditelný, určitým vodítkem k jeho rozpoznání je právě měření obvodu pasu. U žen by obvod pasu neměl přesáhnout 80 cm a u mužů 94 cm.

.

Proč nepoužívat impedanční váhy (Tanita, Inbody)

Jsou nepřesné. Při měření dochází ke slabému elektrickému proudění do těla, které lépe prochází vodou ve svalech než bezvodou tukovou tkání – a na základě toho se analyzuje množství tukové a svalové tkáně. Tady se dostáváme k jádru věci, a tím je zkreslení výsledků zvýšeným pitným režimem nebo naopak dehydratací. Vyšší % svalové hmoty Vám váha ukáže i tehdy, když před měřením podstoupíte fyzickou zátěž (může jít i jen o vyběhnutí několika pater schodů). Také menstruační cyklus má na výsledky velký vliv, proto se během ní měření nedoporučuje.

.

Čemu tedy věnovat pozornost

  • nesledovat úbytek hmotnosti na váze
  • sledovat obvod pasu (případně i boků)
  • pro důkladnější měření si nechat změřit tuk kaliperem (při vhodném zaškolení můžete provést měření i Vy sami)
  • speciální váhy (Tanita, InBody, Omron, domácí váhy s měřičem tuku) používat jen doplňkově a výsledky brát s nadhledem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *