HOŘČÍK: Nejčastěji deficitní prvek

Hořčík je 4. nejhojněji zastoupený minerál lidského těla. Z celkového množství se více než polovina nachází v kostech (kde se váže na apatit) a zbytek pak ve svalech, měkkých tkáních a tělních tekutinách. Hořčík se zapojuje do více než 300 enzymatických reakcí, mezi které patří energetický metabolismus, regulace nervového systému a svalová kontrakce.

magnesium

Odhaduje se, že až 40% populace trpí deficitem hořčíku. Jsou jím ohroženi obzvlášť lidé na nízkokalorické stravě, diabetici a sportovci (během cvičení se spotřebovává o 20% hořčíku více, než v klidovém stavu). Ptáte se, proč je dnes nedostatek hořčíku tak běžný? Ještě na počátku 20. století obsahovaly potraviny a pitná voda poměrně vysoké množství tohoto minerálu. Bohužel, dnes je při vodárenské úpravě vody (filtraci) odstraňováno podstatné množství hořčíku a půda, na které se pěstují potraviny, je v důsledku moderních zemědělských technologií na hořčík také chudá.

Jak poznat deficit hořčíku?
Nedostatek hořčíku se projevuje postupně od mírných příznaků, ale magnesium2dlouhodobě vede k vážným poruchám celého organismu. Nejprve se projevuje únavou a podrážděností, která přechází ve slabost, apatii a nespavost. Velmi časté jsou křeče lýtek v noci nebo v brzkých ranních hodinách a brnění dlaní. U sportovců způsobuje pokles výkonnosti a horší regeneraci. Později může vést deficit hořčíku až k nervosvalovým a srdečním poruchám.

Mezi potraviny bohaté na hořčík patří dýňová semínka, špenát, fazole, celozrnné obiloviny a ořechy. Ze stravy však není možné (obzvlášť u fyzicky aktivních lidí) získat potřebné množství – a to jak z důvodu nízkého obsahu hořčíku v potravinách, tak i z důvodu vazby hořčíku na fytáty (nebo vlákninu) v rostlinných potravinách, které brání jeho vstřebávání. Hořčík se tedy vyplatí suplementovat u sportovců i u běžné populace.

Doporučená denní dávka je 400-420 mg pro muže a 300-320 mg pro ženy.

Na co si dát pozor
Nadměrná konzumace živočišných bílkovin a tuků, bílé mouky včetně bílého pečiva (při zpracování zrna se odstraňuje obilný zárodek bohatý na hořčík) a nadbytek vápníku může vést k nedostatku hořčíku. Značné množství hořčíku se z organismu odčerpává také při konzumaci sladkostí a alkoholu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *