Mýtus: Zdravá strava je drahá

Často slýchám, že jíst zdravě je něco strašně drahého. Obavy z cenové nedostupnosti a chuťové nepoživatelnosti zdravých potravin vedou k tomu, že se o změnu životního stylu většina lidí ani nepokusí. Chci vám ukázat, že ani jedna z těchto obav není na místě. Zdravá strava může být jak chutná, tak i cenově nepříliš nákladná – kupujete totiž pouze základní potraviny (maso, vejce, ovesné vločky, rýže, brambory, ovoce, zelenina, …).

V následujících řádcích uvádím příklad, na kolik Kč vás přibližně vyjde nezdravý a naopak zdravý jídelníček.

.

Nezdravý jídelníček

Snídaně – 2x tvarohový šáteček (16 Kč)
Svačina – Rohlík (2 Kč) se salámem (9 Kč), ½ papriky (5 Kč), 1 balení Bebe (10 Kč)
Oběd – Kuřecí řízek, hranolky – v restauraci (90 Kč)
Svačina – Jablko (6 Kč), Activia nápoj lesní plody (23 Kč)
Večeře – ½ pizzy Hawaii (60 Kč)

Celková útrata tohoto nezdravého jídelníčku je 221 Kč. Pro zajímavost, celkem je to přibližně 11500 kJ a rozložení makronutrientů je: 120g bílkovin, 406g (!!) sacharidů a 120g (!!!) tuků.
.

A teď, jak by mohla vypadat zdravější verze tohoto jídelníčku.

Snídaně – 80g ovesné vločky (3 Kč), 250ml mléka (3 Kč), 20g kešu (8 Kč)
Svačina – Kefírové mléko neochucené (13 Kč), jablko (6 Kč)
Oběd – 150g Kuřecí prsa (25 Kč), 80g natural rýže (4 Kč), ½ papriky (5 Kč), rajčata (15 Kč)
Svačina – Celozrnný rohlík (7 Kč), eidam (5 Kč), kedluben (10 Kč)
Večeře – 200g Rybí filé (40 Kč), mražená zelenina (20 Kč)

Cenově se tento jídelníček pohybuje kolem 164 Kč. Energetická hodnota je 7800 kJ, 130g bílkovin, 250g sacharidů a 60g tuků. To už je mnohem lepší složení stravy.
..

Zdravá strava tedy může vyjít dokonce levněji, než ta nezdravá. Jde o to, jak si to dokážete naplánovat a jaké máte energetické potřeby. Navíc, když budete pravidelně sledovat slevy v supermarketech, ušetříte ještě více. Samozřejmě byste si mohli kupovat vše v BIO kvalitě a utratit tak mnohonásobně více, ale proč to dělat? To, co mnohdy koupíte na farmářských trzích jako BIO, je často mnohem méně kvalitnější, než běžně dostupné potraviny. A co se týče zeleniny, je dobré dávat přednost sezónním druhům ovoce a zeleniny, čímž ušetříte své tělo bohatého koktejlu pesticidů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *