Stravou proti nachlazení

Léto už je asi nenávratně pryč a opět přišla ta doba, stvořená pro nějakého toho bacila. Kdybych měla spočítat, kolik lidí mi za poslední týden řeklo, že je nachlazených – bylo jich tedy opravdu hodně … Chřipka, ale ani běžné nachlazení není nic příjemného a je to problém, který vás vyřadí jak z tréninku, tak i z normálního života (člověk je zpomalený, nepříjemný, nechce se mu nic dělat). Každý okamžitě sáhne po aspirinu, coldrexu nebo paralenu a doufá, že to brzy přejde. Trvá týden, než se z toho člověk dostane a další týden, než je úplně fit. Vyhlaste nemoci válku jednou pro vždy a uzdravte se mnohem dříve a s menšími následky (ztráta svalové hmoty) – pomocí jídla!

vyzivaprinemoci

Co zařadit do jídelníčku při nachlazení?

aneb co používám já a jsem za 3-4 dny fit 🙂

Zázvor

Zázvor má vynikající antibakteriální a protizánětlivé účinky. Rozpouští hleny a pomáhá při rýmě dokonce lépe než nosní kapky. Při chřipce tlumí žaludeční nevolnost a napomáhá trávení.

Zázvor, jak ho známe a kupujeme v obchodech je ve skutečnosti oddenek (nikoliv kořen) a po jeho oloupání je ideální na přípravu zázvorového čaje. Osobně mám ozkoušený zázvorový čaj s citronem, skořicí a hřebíčkem, který nejen dobře chutná, ale výborně pomáhá.

Česnek

Česnek patří odedávna mezi léčivé rostliny a ve starověku byl ve Středomoří dokonce považován za posvátný. Česnek působí silně antibakteriálně, antioxidačně a podporuje vykašlávání. Obsahuje řadu vitaminů (A, B, C), vápník, jód a antioxidant selen. Významnou složkou česneku je aliin, který se metabolizuje na ALICIN – látku s antiparazitárním účinkem. Co však málokdo ví, že česnek působí také protizánětlivě, díky nedávno objevené látce thiacremonon.

Tepelnou úpravou česneku klesá obsah účinných látek, proto je lepší jíst ho syrový.

Citron

Netřeba zmiňovat, že obsahuje vysoké množství vitaminu C. Co však stojí za zmínku je obsah fytochemikálií a flavonoidů, které mají antioxidační, antiseptický, detoxikační a protirakovinný účinek.

Rybí olej

Ať už ve formě kapslí, oleje nebo tučných ryb – rybí olej podporuje imunitu.

Kolostrum (hovězí)

Zní to zvláštně – kolostrum, nicméně tomuto doplňku stravy vždy vděčím za brzké uzdravení. Kdykoliv, kdy jsem neměla přístup k výše či níže zmíněným potravinám a měla jsem s sebou kapsle hovězího kolostra, byla jsem za pár dní zdravá jako rybička.

Kravské kolostrum je tekutina (něco jako mateřské mléko) vylučovaná samicemi bezprostředně po porodu mláděte. Obsahuje v koncentrované formě řadu biologicky aktivních látek:

  • imunoglobuliny (protilátky)
  • laktoferin
  • cytokiny
  • vitamíny
  • minerální látky v nejpřirozenější podobě
  • růstové faktory
  • antivirové a antibakteriální látky
  • interferon

Imunoglobuliny zvyšují obranyschopnost organismu i u lidí se špatnou imunitou, kteří nemají sami dostatek protilátek. Kromě období nemoci je kolostrum dobré používat po intenzivním fyzickém tréninku a při CFS (chronickém únavovém syndromu).

Oranžová a červená zelenina

Mrkev, paprika, rajčata, dýně … všechna tato zelenina obsahuje karotenoidy (beta-karoten a lykopen) se silným antioxidačním účinkem.

Zakysané mléčné výrobky

Procesem kysání vznikají speciální živé mikrokultury (probiotika), které působí příznivě na mikroflóru tlustého střeva člověka. Střevní mikrobiom v poslední době upoutal pozornost mnohých odborníků, především proto, že se jedná o takový „mikrosvět“, který ovlivňuje naše zdraví. Probiotika v kysaných mléčných výrobcích podporují správné bakteriální osídlení tlustého střeva, tím zvyšují imunitu, brání množení škodlivých bakterií a kvasinek, upravují pH zažívacího ústrojí a působí preventivně proti průjmovým onemocněním.

Co ano? Kefír (domácí), Skyr, jihočeský jogurt ve skle

Poznámka: Kefír ze supermarketů obsahuje zlomek probiotik a většinou v téměř inaktivní formě. To vysvětluje jeho nasládlou chuť, která u poctivého kefíru nemá co dělat.

Para ořechy

Ořechy para jsou nejbohatším zdrojem selenu u nás – dokonce tak bohatým, že může dojít k jeho předávkování, proto se doporučuje 3-6 para ořechů denně. Pro zajímavost, 100 gramů para ořechů pokryje 3485% doporučené denní dávky selenu. Selen je antioxidant a zároveň stopový prvek, který je v českých potravinách nedostatkový v důsledku ochuzení půdy. V para ořeších se kromě selenu vyskytuje také antioxidant vitamin E.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *