Měli bychom používat doplňky stravy?

Odpověď je ano i ne. Je Vaše strava natolik pestrá a kvalitní, že zajistí tělu všechny potřebné nutrienty v optimálním množství? Pak suplementy nepotřebujete. Jenže upřímně – opravdu oplývají zrovna konvenční potraviny kvalitními živinami, především dostatkem vitamínů a stopových prvků? Například takový selen se v našich podmínkách už téměř nevyskytuje a „pouhými“ potravinami pěstovanými u nás, jeho potřebu nejsme schopni zajistit. Mimo to, pokud stále kupujeme exportované potraviny (hlavně dovážené ovoce a zeleninu), ochuzujeme se o značný příjem vitamínů v důsledku absence slunečního záření při jejich dozrávání.

Abyste získali ze stravy vše potřebné, museli byste mít jídelníček propracovaný do nejmenších detailů a využívat organické i netradiční potraviny (takovým příkladem je třeba kefír z kombuchy nebo olej z krilu). To je sice nejlepší cesta, ale pro mnohé nerealizovatelná. Proto je suplementace někdy nutná.

To, že Vašemu tělu něco chybí, nemusíte poznat hned. Co víc, počáteční deficit se může jevit takovými příznaky, které považujeme za banální (únava, neschopnost soustředit se, kožní problémy, zhoršená kvalita vlasů …) a prostě je přehlédneme. Pokud tyto symptomy opravdu souvisí s deficitem ve stravě a my je podceníme, po nějaké se mohou zhoršit a vést až k trvalým následkům.

Jakou suplementaci zvolit?

Klíčovým krokem při výběru suplementace je stanovit si, co vlastně v jídelníčku chybí, čeho je málo nebo naopak čeho je moc. Většina lidí, kteří se stravují podle zásad zdravé výživy – respektive mají do značné míry vyřešenou stravu a zařazují potraviny bohaté na u nás deficitní prvky, potřebují suplementační minimum:
– magnesium (hořčík)
– rybí olej

Lidé s nevhodnou stravou by teoreticky měli potřebovat doplňků stravy více (mají větší deficity), místo toho by si však měli dát nejprve do pořádku základní jídelníček a o suplementaci uvažovat až potom.

Pokud sportujete, budete logicky budete potřebovat něco víc než sedavá část populace. Tím něco však není myšleno všechno. Většina sportovců nad suplementací nepřemýšlí a podle toho to tak vypadá. Jídelníček mizerný, hlavně že suplementace je špičková … V horším případě je bohužel mizerné obojí.

Suplementační „nadstavba“ pro sportovce

  • rybí olej (omega-3)
  • hořčík (kvalitní formy)
  • protein
  • vitamíny, minerální látky a stopové prvky podle individuálních potřeb

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *